Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

O silnikach dla silników. Proszę o umieszczanie w tym temacie wszystkiego co dotyczy problemów i zagadnień silnikowych.

Moderator: fox2plus

Wilk stepowy
Candidato
Posty: 47
Rejestracja: 09 gru 2009, 17:39
Bike: Aprilia Caponord
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: Wilk stepowy » 11 lut 2010, 12:26

Enzo super porównanie. Dobrze by było ta listę wzbogacić, to mielibyśmy już wypas.

Z jednym się tylko nie zgodzę, albo źle napisałeś, albo ja źle odczutuję:
Chodzi mi o :
" Klasa lepkości SAE np. 0W40, 10W40 itp. im niższe cyfry tym olej zachowuje swoją lepkość w niskich (cyfra przed W) i wysokich temperaturach (cyfra po W)"
Im wyższa cyfra po W tym lepiej, prawda? Olej dłużej trzyma swoje parametry, jest bardziej odporny na wysokie temperatury, prawda?

Wg mnie najlpszy olej na polskie warunki klimatyczne to olej o paramaterach EPI 15W50; 15W60 lub coraz bardziej sie przekonuję do wypowiedzi wcześniej że może własnie 20W50; 20W60, jeśli tylko nie jeździmy poniżej +10st na zewnątrz.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 11 lut 2010, 12:40 przez Wilk stepowy, łącznie zmieniany 3 razy.

enZo

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: enZo » 11 lut 2010, 12:30

Wilk stepowy pisze:Enzo super porównanie. Dobrze by było ta listę wzbogacić, to mielibyśmy już wypas.

Z jednym się tylko nie zgodzę, albo źle napisałeś, albo ja źle odczutuję:
Chodzi mi o :
" Klasa lepkości SAE np. 0W40, 10W40 itp. im niższe cyfry tym olej zachowuje swoją lepkość w niskich (cyfra przed W) i wysokich temperaturach (cyfra po W)"
Im wyższa cyfra po W tym lepiej, prawda? Olej dłużej trzyma swoje parametry, jest bardziej odporny na wysokie temperatury, prawda?
Dokładnie pomyłka:
"Z kolei im wyższa cyfra po literze "W" tym olej jest bardziej lepki w wyższej temperaturze"

[
Wg mnie najlpszy olej na polskie warunki klimatyczne to olej o paramaterach EPI 15W50; 15W60 lub coraz bardziej sie przekonuję do wypowiedzi wcześniej że może własnie 20W50; 20W60.
Wszytko to półsyntetyki nie nadajace się do wyczynowych silnie obciażonych silników jak w RSV, a do CapoNord też bym nie wlał półsyntetyka.

Dolna cyfra przed W mało nas obchodzi bo i tak każdy wytrzymuje do - 30 C a nie jeździ się w takich warunkach. Górna moim zdaniem optimum to 40, do tego klasa API SJ, współczynnik lepkości w okolicach 160, temperatura wrzenia w okolicach 240-250 C, kinematyczny współczynnik lepkości w okolicy 11-13 i estry. :)

I o takich minimalnych parametrach olej moim zdaniem nadaję sie do zalana do RSV, wszystko poniżej to kupa albo jak ktoś jeździ jak dziadek :)

V2 ma dużą prędkość przesuwu tłoka bliską 25 mm/s rzędowe R4 mają ok 22 mm/s mimo wyższych obrotów, do tego tłoki, korobowody itp są dużo większe wiec poddane są większym siłom bezwładności, i obciążeniom. Dlatego moim zdaniem do wysilonego sportowego V2 warto zalać olej najlepszy jaki da się kupić pod względem parametrów.

Moje porównanie dotyczy się tylko oleji wyczynowych lub prawie przystosowanych do motocykli sportowych i silnie obciążonych, nie rozpatrywałem innych.

Pozdro

Awatar użytkownika
Whiplash
Capo di tutti capi
Posty: 2072
Rejestracja: 09 gru 2009, 12:05
Bike: SL1000RSV Factory Project
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: Whiplash » 11 lut 2010, 12:52

Po co sie rozwodzic nad tym :) serwisowka zaleca Agip 15w50 i taki lac nalezy, bo do takiego mamy przystosowane silniki i na takim byly testowane :)

enZo

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: enZo » 11 lut 2010, 12:53

Whiplash pisze:Po co sie rozwodzic nad tym :) serwisowka zaleca Agip 15w50 i taki lac nalezy, bo do takiego mamy przystosowane silniki i na takim byly testowane :)
Ja sie nie zgadzam i zalewam lepszy olej niż to :) :P Często jeżdzę na maksa, na kole, na wysokich obrotach itd, więc myśle że taki Agip to średni sobie radzi:P

Wilk stepowy
Candidato
Posty: 47
Rejestracja: 09 gru 2009, 17:39
Bike: Aprilia Caponord
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: Wilk stepowy » 11 lut 2010, 12:57

Ze wszystkim się zgadzam, jednak.

Gdybym miał motocykl z salonu to nie zalałbym w życiu nic innego jak pełen syntetyk, chodzi o właściwości myjące. Ale mam moto które ma 30tys, a tak na prawdę kto wie ile, bo nie jestem pierwszym właścicielem... Może by się nic nie stało, a może miałbym problem i zacznie mi żłopać olej. Przerobiłem to na wcześniej posiadanym V2.. Lałem dwa razy droższy pełen sysntetyk i porównywałem do innych silników, zacząłem go zalewać pełnym synstetykiem jak miał 15 tys przejechane(SV650): efekt np. spore zużycie oleju, które zaczęło się po gdy stan licznika przekroczył 22-25tys, oraz zdecydowanie głośniejsza praca samego silnika: rozrządu itp. Głośniejsza praca była obserwowana nie tylko u mnie, więc z tym też się nie zgodzę że silnik pracuje ciszej... Ale to nie oznacza że jest gorzej smarowany, wręcz przeciwnie!. Po sprawdzeniu kompresji przy 32tys km okazało się że silnik ma fabryczną kompresję, sam mechanik się zdziwił, więc może warto.

enZo

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: enZo » 11 lut 2010, 13:38

No ja mam nowy silnik więc chcę go od nowości zalewać najlepszym oleum jaki się da kupić do takiej jednostki pod kątem parametrów obciążeniowych, cieplnych i czyszczących.


Sporo informacji możan znaleść na tej srtronie:

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

"Oleje półsyntetyczne są też z języka angielskiego nazywane semisyntetykami. Zawierają w sobie około 30% oleju syntetycznego, resztę stanowi olej mineralny. W rzeczywistości jednak nigdy nie wiadomo, jaki jest udział prawdziwej bazy syntetycznej. Mieszanka olejów zapewnia pośrednie własności, jednak z chemicznego punktu widzenia bliżej im do dobrych olejów mineralnych."

Jeszcze bardziej mnie to przekonuje że do tak wysilonego V2 i sportowego stylu rekomendowany przez Aprilię półsynstetyk to nieporozumienie.

Na tej samej syntetycznej bazie estrowej powstaje wyczynowy olej samochodowy (różnią się tylko dodatki) ma rekomendację do sportu i rajdów, a to najcięższe warunki, oraz rekomendację takich producentów jak: JAGUAR, NISMO, VENTURI, BMW FRANCE, TOYOTA FRANCE, KREMER PORSCHE, LARBRE COMPETITION, COURAGE COMPETITION, DESSOUDE NISSAN, SONAUTO PORSCHE

http://habi.pl/a2423-motul-300v-competition-15w-50

Agip moim zdaniem z bazą mineralną typu XC to sik w porównaniu z tym specyfikiem, każdy parametr przemawia za Motulem.

Pozdro

Wilk stepowy
Candidato
Posty: 47
Rejestracja: 09 gru 2009, 17:39
Bike: Aprilia Caponord
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: Wilk stepowy » 11 lut 2010, 20:19

Ja mam złe doświadczenia z Motulem(nie pamiętam już jaki to był), miałem go wcześniej nim zalałem Castorola Power 1 Racing 4T 10W-50. Różnica w zmianie biegów była natychmiastowa i bardzo zauważalna.

Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50:
TRIZONE TECHNOLOGY™ olej jest przystosowany do ochrony zarówno silnika jak i sprzęgła i skrzyni biegów - w sumie to nie wiem na czym to polega
API SL !!!!
JASO MA-2


API Motula to z moich informacji klasa SG, a nie SJ, są więc jeszcze daleko w lesie, za Castrolem czy też Agipem.

Proszę o poprawkę jeśli się mylę, bo temat uważam ze niezwykle ważny, wszakże wkrótce sezon :twisted: a mnie właśnie czeka wymiana oleju..


Jest jeszcze : Agip Racing 4T 10W-60
Cytat z innego forum
"Specyfikacja:
API SG; CCMC G5, PD2 JASO MA => słabo ta sama klasa co Motul 300V

Lepkość 40oC [mm/s]: 160,0 => imponujące, ale parametr mało istotny
Lepkość 100oC [mm/s]: 23,5 => jeżeli w 150 stopniach zachował by 18 było by super, niestety tego istotnego parametru nie podają. Ta wartość dla 100 st. jest wymarzona.
Wsk. lepkości: 177 - => wartość bardzo dobra.
Temp. zapłonu [oC]: 220 => super (jak dla silników chłodzonych powietrzem. Dla cieczowców mało istotne ale oddające możliwości oleju).
Temp. płynięcia[oC]: -36 => tu mi coś nie pasuje, bardziej to chwyt reklamowy bo takiej temp płynięcia nie zapewniają nawet oleje 5W
Gęstość 15oC [kg/m]: 875"

Awatar użytkownika
counterox
Giovane d’onore
Posty: 56
Rejestracja: 29 sty 2010, 01:29
Bike: RSVR
Kontakt:

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: counterox » 11 lut 2010, 20:40

Panowie, cokolwiek nalejecie z markowych olejów co będzie miało 15W50 będzie dobrze. Za duża lepkość - silnik ciężko odpala i chodzi jak czołg dopóki się nie rozgrzeje (można nawet zatrzeć przez to sprzęt). Za niska - olej spływa jak siki . Generalnie leje to co producent zaleca - 15w50 300Vke i jest dobrze :)

Generalnie 15w50 jest olejem przystosowanym do Włoskich warunków jazdy cały rok motocyklem i temperatur powyżej 30 stopni.
U nas jest troszkę chłodniej a temperatury 30 stopni to raczej ciężko, więc i 10w50 da w zupełności radę. A chyba mieć lepiej głośniejszy silnik, dobrze poustawiane zawory niż wygłuszone wszystko olejem i w kiepskim stanie ;P

Kiedyś kumpel wlał przekładniowy do RS 125 za gęsty i mu się przekładnia rozsypała, więc z tymi 20w60 to bym uważał :)

Oleju nie pali, nie kopci i dobrze jedzie ;). W silniku najważniejsza jest klasa wykonania honowania, i oleje z super technologią przywierania do metalu to tylko napis ;) Estry fajnie pachną w motulu, troszkę niby lepsze smarowanko i wyższa ekologia - i raczej o to ostatnie im najbardziej chodziło.
Jak komuś pali olej to przynajmniej z dupy pachnie malinami hehe :D

Pozdrawiam !

enZo

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: enZo » 11 lut 2010, 20:54

TRIZONE TECHNOLOGY™ olej jest przystosowany do ochrony zarówno silnika jak i sprzęgła i skrzyni biegów - w sumie to nie wiem na czym to polega
Marketing nie istotne. Najważniejsze z tego co zrozumiałem od 4 czytając o olejach to:


Baza olejowa - 100 % syntetyczna grupa V lub VI z estrami
Lepkość - minimum 170 dla wysoko obciążonych silników
Liczba zasadowa TBN - minimum 8

Klasę API otrzymuję się w zależnosći od dodatków mimo słabej bazy olejowej czyli pseudo syntetyki typu HC (gtupa III i IV)

Ja zawsze lałem MOTUL 300 V 10W40 do każdego moto a nigdy nie znałem przeszłości serwisowej, skrzynia odrazu chodziła lżej, sprzęgło też, silnik ngigdy nie brał, nigdy nie ślizgało sprzęgło, a w Castrolu się zdarza.

Lepkość kinematyczna przy 100 C powyżej 20 oznacza duże opory lecz większą wytrzymałość, ale oleje "poprawiające osąiągi i zmniejszające spalanie" mają ją bardzo niską ok 10, więc optimum moim zdaniem to ok 17.

Więc oststecznie właśnie patrząc na te wszytkie parametry zostanę wierny MOTULOWI 300 V 15W50 bo z powodzeniem mieści się we wszystkich parametrach z dużą lepkością, temp. zapłonu, dodatkami TBN, i najlepszej bazie w 100 % syntetycznej i estrowej oraz zalecaną lepkością przez Aprilia w celu cichej pracy napinaczy.

Awatar użytkownika
Wicher
Giovane d’onore
Posty: 89
Rejestracja: 21 gru 2009, 17:42
Bike: ETV 1000 Caponord
Lokalizacja: Zabrze/Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Jaki olej preferujecie i dlaczego. Silnik V60 1000cc.

Post autor: Wicher » 11 lut 2010, 20:55

Dyskusje na temat środków smarnych, są moimi ulubionymi :) Temat rzeka, ale dodam jeszcze dwa parametry, o których chyba tutaj nie wspomniano(chyba,że nie doczytałem).

Istotnym parametrem jest też zawartość popiołu.
Wyrażony jest w procentach i informuje nas o tym, ile cząsteczek stałych pozostaje po spaleniu oleju.
Wysoki procent spopielenia powoduje powstawanie dużej ilości osadów, które znacznie skracają żywotność prowadnic zaworowych, a także zaworów. Niska wartość tego parametru to zaleta i warto moim zdaniem zwracać uwagę na ten parametr :)

Można rownież zainteresować się zawartością cynku.
Ten parametr(również procentowy), jest ważny w momencie rozruchu silnika, zerwania filmu olejowego z powodu bardzo wysokich obrotów i wysokiej temperatury.
Nie warto rozglądać się za olejem, który ma zawartość cynku poniżej poziomu 0.10/0.11%.
Dla tych, którzy są przewrażliwieni na punkcie oleju(a widzę,że takich tu nie brakuje) mogę tylko jeszcze powiedzież,że już przy klasyfikacji jakościowej SJ, zmniejszono ilość tego dodatku o ponad połowę. Ditiofosforany cynku nie mają dobrego wpływu na katalizatory.

Jeżeli chodzi o wymagania producentów motocykli dotyczące olejów silnikowych, to możecie spać spokojnie. Producenci olejów są o jakieś pi razy oko 5 lat do przodu ;)
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

ODPOWIEDZ
meble kuchenne na wymiar wrocław warszawa kraków

Wróć do „Silnikowe problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość